Viser innlegg med etiketten kjole. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten kjole. Vis alle innlegg

tirsdag 21. januar 2014

Selekjole strikket i Kauni

Som sagt så begynte året med mye sykdom om lite søvn - eg starta året med den kjolen eg blogget først men med mønster og 3 timer søvn så var ikke mønsteret så lett å fokusere på. Så tok fatt på noe som strikket seg selv - og da ble det denne kjolen.


Noe måtte eg holde på med til tider for ellers hadde eg sovnet sittenende.


Eg må kjøpe meg ein del nye knapper for det er ikke mange det er paret av.
Eg kaster ikke ein cardigan, kjole osv uten å ta av knappene på det, men ikke mange knappene det er meir enn EIN knapp igjen av. Denne fant eg til - men den første selekjolen er enda uten knapper.


Garn : Kauni farge EYC
Garnforbruk: 140g
Oppskrift: maruis selekjole - mariusboka

søndag 19. januar 2014

Marius selekjole i sprek farge

Årets første blogg innlegg. Ja det tok sin tid før eg fant meg tid til å sette meg ned her og skrive.

Året for oss starta med masse sykdom - her begynte første barnet 5 januar og i dag er endelig alle og en hver tilbake på skolen igjen. Ei natt med 3 timer søvn, neste 4 timer søvn, neste 3 timer søvn, neste 5 timer, neste 3 timer. Ja sånn har me holdt på heile tida. Så har vore relativt utmatta og ikke hatt lyst til noen ting.

Ein hals på bestilling

Garnforbruk: 140g


Men det å strikka har eg hatt lyst til, men eg måtte og til tider. For det å legga seg ned på sofaen var farlig. Da var eg fort i drømmeland og det var ikke alltid så bra når pasienten trengte mammaen sin. Så var greit å ha noe å holde på med når eg slet med og holde meg våken. Så begynner med selekjolen eg har strikket - faktisk ein julegave. :)

Garnforbruk: 140g


Da er eg i gang på nytt - jula kommer like overraskende hvert år så er aldrig for tidelig å begynne. Har bladd gjennom hefter og blader så har funnet ut hva eg har lyst å strikke til noen av tantebarna i år. Så får det vise seg om det blir som planlagt eller om eg hiver meg over nye design som kommer i løped av året. Eg pleier jo å gjøre som sist nevndt her. hehe.

tirsdag 24. desember 2013

Marius selekjole blei til TOPP

Dette er kjolen - eller toppen eg har strikket til eldste jenta mi på 12år.
Det er i grunn ein marius-selskjole i str 6år som blei til ein topp for henne.
Eg strikket 3stk marius-selskjoler i sommer 6år, 8år og 10år. Frølna mi skulle prøve den i 10år og den passet jo den, så me tullet litt om hu skulle prøve dei andre og. Kjolen i str6 år syns hu satt så godt på. Stramt og godt som hun liker det. Så der fikk eg ideen om hennes julegave.


Denne er blitt strikket på når frøkna har vore på skolen eller besøk så hu har ikke sett den. Så hu har vore utrolig forveten på om eg hadde strikket noe til henne og i så fall "HVA?" Eg har bare gått rundt med eit smil.

-slik blei ein kjole til ein topp!!

Oppskrift ; Marius selskjole str 6 år
Garnforbruk : 250g

mandag 23. desember 2013

Julen står for dør - siste gaven ferdig

Så er vi klar for jul i år også. Har noen siste ting som skal gjøres i ettermiddag men det er bare kos.
Kjøre ut noen gaver og si god jul.

I år har eg i alt strikket 16 julegaver - av 42. Så hvis eg har rekna rett så er det 38% av alle julegavene.
Og det må eg jo være fornøyd med. *stolt*

Årets siste strikkede julegave er


For eg har i allefall ein julegave som ikke er blogget. Da hadde eg avslørt hvem den er til med en gang, for den som skal få denne hemmlige strikke-gaven er oppmerksom nok til å vite "at den er min" thihi. Så eg får vente ett par dager før eg viser den frem.

Vil til slutt ønske alle som er innom bloggen min ei riktig god jul. Klem

onsdag 18. desember 2013

Hjerte tunika

Det er noen julegaver eg kan legge ut her uten å bekymre meg for. Denne er til mellomste jenta og hu forstår ikke at den kanskj kan være til henne. Men hu eldste sin blir ikke vist frem før etter julekvelden. Hu er mer av den som snuser og knepper på gavene og sliter med å vente. Så spent er hu. Mellomste jenta tar ting litt mer med ro.


Nå er det eg som må vente på å få se hvordan den er på henne. Syns den ser så vid ut i halsen. Så spenningen ligger mest på det. Men blir den for vid så får eg rette opp i det etter jul. Ikke verre enn det.

Garn : spar garn
garnforbruk : 360g
Oppskrift : inspirasjon fant eg her

onsdag 11. desember 2013

Dale kjole på meg og

I dag har minste jenta bursdag - nå er det gått heile 6år siden "Lonka" kom til verden.
Hu var ei lita blond prinsesse. Hu fekk ein brå start på livet, då hu var 11 dager gammel blei hu lagt inn på sykhus med dobbelsidig lungebetennelse og låg med pustehjelp. Etter 12 tøffe dager fikk hu komme hjem igjen. Heldigvis har alle år etter det vore fine, ei frisk og rask jente.
Er i dag ei jente som ikke skal mye til for å gjøres glad. Smiler og ler heile dagen og det smitter over på alle andre.

Hu er den av jentene mine som elsker kjoler, hu går i kjole nesten hver dag. Så eg burde jo strikket/hekle flere kjoler til henne. Men nå skal hu i allefall få noen nye. Prøver også å få ein ferdig til jul til henne. Bare håper eg klarer det. Strikker i mandarin petit på pinne 3, syns det går så seint.

Men bursdags kjolene :

(storesøstera måtte stå modell etter at bursdagsbarnet var i seng i går)

garn: bomulls garn fra søstrene grene
Garnforbruk: 100g
Oppskrift : i fra hjemmet

Dei her kjolene såg eg veldig mange av i sommer og tenkte at eg ikke skulle kaste meg på bølgen. Litt av den grunn at den hekla delen må sys på tøyet og usikker på om eg skulle få det fint. Og symaskinen er ikke min beste venn. Men etter ei knekt nål så blei kjolen fin - og kanten blei fin. Kjolen er enkel og hekle, veldig rask og. Og det å sy den på var jo bare ein lek det og, så skjønner ikke hva eg var redd eg ikke skulle klare. :)


Denne kjolen hekla eg til hu i løped av sommeren - egenkomonert.
"Ingen bak-fram kjole" fikk den til navn. Like fin begge veger fant me ut.






Det blir litt prøving og feiling før ein får ting ferdig når ein skal lage ting i fra fri fantasi. Men etter mye fram og tilbake var kjolen ferdig. Litt stor men den vokser hu fort inni.

Garn: bomullsgarn fra søstrene grene
Garnforbruk: 250g
Oppskrift : min egen

mandag 9. september 2013

Vest og kjole

Her er det full fart fort tiden - mye med drill jenta vår som skal representere NORGE i drill under EM om 3,5 uke.
Det skal bli kjekt å følge jentene og se dei i Haakons Hall. Nå i forkant har drillen jobba med å få sponsorar på plass. Noen har sagt dei vil ha ein oppvisning mens Haugaland Interkommunale Miljøverk (bossplassen vår) satte oss i arbeid for sine støtte. 3 timer med plukking av boss var litt av ein trim. Eg hadde gangsperr i baklåra og framlåra + overarmane. Kjente det godt ja!
Nå denne uka starter og all annan fritidsaktiviteter - mandagstreff, arbeidstova og Hopp&Sprett kommer vel og snart på plass. Da er det bare fredagen ettermiddagen som er ledig. Men den får stå til sofakosing med dei minste i ro og fred. :D


Eg har gått fra pannebånd til litt større ting på pinnene i det siste.
Først hekla eg ei dukke som eg har holdt litt på med - ikke hundre prosent fornøyd så må prøve en gang til.


Garn: rester fra gjestal bomull sport
Garnmengde : ca 50g
Oppskrift : I fra min fantasi


Dei her var veldig kjappe og strikke. På eit par timer var ein ferdig.


To jenter klar for skolen i dag.

Garn: Det rosa aner eg ikke - det var noe eg fikk av farmora mi da eg begynte å strikke. Ikke noe magebånd, men bomull og gjekk fint til denne vesten. Hvitt garn : spar garn, ikke noe favoritt men heilt greit til denne toppen.
Garnforbruk : Hvit : 125g og rosa 100g
Oppskrift : Drops

Til slutt ein kjole. På tide og tenke på jul rett og slett.


Garn : Baby ull
Garnforbruk : 150g
Oppskrift : Nøstebarn boka

fredag 19. juli 2013

Egenkomponert hekle kjole

Har i lang tid hatt lyst til å "trylle" sammen noe som er mitt. Ja som kommer fra mitt hodet og bare blir til etterhvert som det ting passer seg. Lenge siden eg prøvde sist og da var det ein strikkekjole eg prøvde på, men ble til slutt rekket opp igjen og ikke prøvde eg igjen heller.

Eg føler til tider det er lite hekle oppskrifter rundt om men det er nok ikke noe mindre bare eg som ikke leitet godt nok. Men nå når eg var på leit etter ein kjole til Hanne så var eg kjapt ute og bestemte meg for å prøve meg på ein fra egent hodet.


Litt fram og tilbake for å finne ut rett maskeantall og legge opp ved start - gjorde det vel litt ekstra vrient for meg selv med å velge Søstrene Grenes bomulls garn som det ikke står strikkefasthet på. Men til slutt var eg i gang.
Noe falt på plass lett mens andre mønster passet ikke sammen eller lot seg ikke kombinere med det eg hadde fra før på grunn av masketall. Hadde ein heil dags arbeid eg tok opp og fikk følelsen av og ikke klare det denne gangen heller.

Men bestemte meg for å ikke gi opp. Noen kvelder og dagers telling og mye fram og tilbake med målebåndet så ble det til slutt ein kjole.


Har sine skjønnhets feil, så må kanskje hekle enda ein og forandre litt. Det var felling til armhull og skulderstroppene som eg ikke heilt ble fornøyd med. Har notert mye men må nok gå gjennom og lage enda ein før eg kan sei eg har ein "oppskrift"

Men foreløpig fornøyd. Kan ikke klage heller egentlig.

Oppskrift : Min
Garn: Bommulsgarn fra søstrene Grene
Garnforbruk: 176g

lørdag 6. juli 2013

Marius med hjerte og vanlig

Flittig? Ja i allefall nå for tiden.


Har allerede tenkt på årets julegaver - her er noen.


Oppskrift : Marius boken
Garn : Rubin
Garforbruk: 265g


Oppskrift : Marius bok
Garn : Rubin
Garnforbruk : 335g


Oppskrift : Marius bok
Garn: Rubin
Garnforbruk : 240g


Enkle kjekke kjoler - ikke noe mer å si om det vel. ;)
Eg er jo litt glad i dei med hjerter eg så måtte lage ett par av dei her også.
Har planer om å strikke Moods meet Marius i løped av året også. Må prøve!

lørdag 8. juni 2013

I`m alive



Det var vel på tide med ett lite livstegn nå?
Eg har hatt så mye å gjøre nå denne våren med konfirmasjonen til elsteguten og jobb at håndarbeidet har måtte vente.

Denne kjolen har eg hatt lyst å strikke i noen år, har sett mange varianter av den opp gjennom årene men aldrig satt i gang med
"min" kjole. Men nå hadde Veronica vokst ut av noen av kjolene eg har strikket til henne fra før. Hun har fått noen kjøpte men
eg syns jo det var ein fin unnskylning til å strikke en til henne og eg.
Det tok litt tid med denne, strikket noen striper her og der og ein del hver for seg. Mye og sy sammen og veldig mange tråder og
feste. Til sammen ble det 15g med tråder etter alle trådene eg festet og klipte av. Tålmodighetsprøven bestått og kjolen er ferdig.

Strikket i str 6år (men gjort litt lengre)
Garn : silja
garnforbruk : 300g

tirsdag 6. november 2012

Jo da, eg strikker og hekler fremdeles

Veldig lenge siden eg har blogget nå. Men har vore så mye etter skole/barnehagestart.... og dagene går jo sin vante gang. Og om kveldene er eg overstimulert. :)

Det går jo også i julegaver og diverse gaver som vanlig. Det er alltid noe på krok eller pinner. Men tror eg må være mer forsiktig å blogge gaver for flere og flere av famliemedlemmene er innom her med gjevne mellomrom.


Lille prinsessa mi var heilt giiiira då hu fekk prøve bursdagsgaven til søskenbarnet sitt. Ville jo ikke ha den av igjen, men når mor sa at hu heller skulle strikke ein til hennas bursdag i desember så gjekk den av. Og hu har ikke glemt nei "mamma skal strikke kjole til meg til bursdagen min" seie hu i barnehages støtt. Skjønningn min <3



Kjolen er strikket i Sisu og har gått med ca 250g.
Oppskrift : Maxi Top / Dress


Det går jo og i bursdags gaver - høst er ei travel tid med mange mange bursdager.

Mannen til mi kjæraste venninne måtte bare få ein Cardinal (angry bird) Han er til tider litt for opptatt av spillet syns hu. Så nå har han fått ein ekte ein å leke med. :D



mandag 27. august 2012

Gave produksjon

Høsten er tid for bursdager. Nå er skolen i gang og det er bursdag på bursdags selskap. Har 4 tante barn som har bursdag bare nå i august og september. Og ei jente sjøl i midten av september. Men så kommer alle klasse kamerater og barnehage venner. Så det går i ett med selskap.

Så pinnane går så flittigt som det lar seg gjøre. Noen gaver er allerede levert og det er jo bare kjekt. Men det er enda noen igjen, og så er det jo julegavene da. Ja det ingen ende tar.

Første gaven er til ei lita jente på 1år som har bursdag i dag.


Oppskrift : Maxi Top / Dress
Garn : Kauni
Mengd: 100g

Kanskje eg får ett action bilde en gang?


Så var det ein klasse kamerat og nabo av oss som hadde bursdag. Og satte i gang og hekle Angry Bird. Tenkte at det må jo være kjekt å leke med for ein gutt på 6år.
Måtte oversette fra engelsk her og, men veldig fort gjort og vips så hadde eg gava klar.



Oppskrift : Gris , Rød fugl , blå fugl
Garn : Safir og silja
Mengde : Litt usikkert der, men ca 25g hver

Siste gave for nå - den ble ferdig i dag. Og i grevens tid, dei her damene fikk ikke "bo" her mange timene.


Oppskrift: egenkomponert, men inspirasjonen fant eg her
Garn: silja
Mengde : ca 15g per dukke


Da er det bare og sette i gang med nye gaver. Er enda noen bursdagr igjen :)

fredag 4. mai 2012

Lillesøster er blitt stor

Eg er fortapt inne på Ravelry - det er som en godtebutikk med alle sine godsaker.
Det er så vanskelig og logge seg av når en først er i gang der inne. Kjoler, luer, gensere og mange andre små ting.
Om du ikke allerede er registrer der så bør du det. :D

Eg hadde sett Lillesøster kjolen i andre blogger men nå etter og sette gjennom alle lillesøster kjolene som er registrert på ravelry så klarte eg ikke la fristelsen ligge mer. Men eg ville så gjerne lage min lillesøster kjole til Hanne som er 7år, mens i oppskriften går kjolen til 2år. Garnvalget var ikke så vanskelig - der ville eg ha Kauni men da og få kjolen fra str 2 år til 7 år var ein liten utfordring. Men tok mål av jenta og rekna litt og fant ut at eg ikke trengte mer enn 10 masker mer enn str 2år. Har ikke strikket den så lang som en kjole men mer som tunika, den går rett under rompa.





Garn Kauni W-EY
Mengde : 120g
Oppskrift : Tora Frøseth Lillesøster kjole
Eller du kan finne oppsriften på ravelry

fredag 6. april 2012

Ein liten kjole til ei lita tantejente

Ein av mange kjoler, selv om denne ikke blir til mine
kjoleglade jenter. Denne skal til ei tante jente. 
Ble spurt om eg kunne strikke en kjole til henne, 
siden det er fort gjort og strikke en kjole i str 1år så eg sa ja og slik ble den. 



Den hadde nok gjort seg bedre med ett bilde på selve jenta .
Men kanskje det kan la seg gjøre når prinsessa får den. :) 
 
Strikket i bomull sport og det gikk med 140g. 
 
Veronica fikk eit prinsesse kostyme for ei lita uke siden med krone til og alt. 
Men kronen har hennes småbrødre knekt, det syns jo så klart Veronica var veldig 
leit. Men da er det godt at mor fant ein krone oppskrift på Ravelry. 
Den blei ikke heilt  som orginalen men eg får prøve meg på flere så blir 
dei nok bedre etterhvert


 Her gikk det med 10g bomull sport.
Igjen er alt garn funnet i garnlageret mitt.
 

mandag 2. april 2012

Søt jente kjole

Eg har ikke funnet tid i det siste til blogging eller 
generelt internett. Eg prøver og få strikket så mye som tiden
tilater, men det er blitt litt mindre tid til det også. 
Etter en måneds tid uten internett så har fire av fem barn 
vore syke her en stund hver. 

Eg fortsetter med garnslankingen min - aldrig vore så 
effektiv som siden nyttår. Men det trengs absolutt. 



Min kjole elskende datter - hun bor i kjoler hele året. 
Og det er jo ett "HAV" av nydlige kjoler eg kan strikke/hekle 
så dette er ikke siste kjole til denne frøkna. 

Kjolen er strikket i Kauni w-emc
Garnmengde : 160g  (str 6år) 

Garnbruk til og med mars : 4372g 
Innkjøp : fremdeles 750g - ja ikke kjøpt inn noe siden januar.  *STOLT*